NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
يَزِيدُ بْنُ
خَالِدِ بْنِ
عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ
مَوْهِبٍ
الْهَمْدَانِيُّ
حَدَّثَنَا
اللَّيْثُ
بْنُ سَعْدٍ
عَنْ عُقَيْلِ
بْنِ خَالِدٍ
عَنْ ابْنِ
شِهَابٍ عَنْ
عُرْوَةَ
بْنِ
الزُّبَيْرِ
عَنْ عَائِشَةَ
زَوْجِ
النَّبِيِّ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
أَنَّهَا أَخْبَرَتْهُ
أَنَّ
فَاطِمَةَ
بِنْتَ
رَسُولِ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
أَرْسَلَتْ
إِلَى أَبِي
بَكْرٍ
الصِّدِّيقِ
رَضِيَ
اللَّهُ
عَنْهُ
تَسْأَلُهُ مِيرَاثَهَا
مِنْ رَسُولِ
اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
مِمَّا
أَفَاءَ
اللَّهُ
عَلَيْهِ بِالْمَدِينَةِ
وَفَدَكَ
وَمَا بَقِيَ
مِنْ خُمُسِ
خَيْبَرَ
فَقَالَ
أَبُو بَكْرٍ
إِنَّ
رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
قَالَ لَا
نُورَثُ مَا
تَرَكْنَا
صَدَقَةٌ
إِنَّمَا
يَأْكُلُ آلُ
مُحَمَّدٍ
مِنْ هَذَا
الْمَالِ
وَإِنِّي
وَاللَّهِ
لَا أُغَيِّرُ
شَيْئًا مِنْ
صَدَقَةِ
رَسُولِ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
عَنْ
حَالِهَا
الَّتِي
كَانَتْ
عَلَيْهَا
فِي عَهْدِ
رَسُولِ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
فَلَأَعْمَلَنَّ
فِيهَا بِمَا
عَمِلَ بِهِ
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
فَأَبَى
أَبُو بَكْرٍ
رَضِيَ اللَّهُ
عَنْهُ أَنْ
يَدْفَعَ
إِلَى فَاطِمَةَ
عَلَيْهَا
السَّلَام
مِنْهَا
شَيْئًا
Urve b. Zübeyr'den
demiştir ki: Nebi (s. a.v.)'in hanımı Aişe, O'na (şöyle) demiştir:
"Rasûlullah
(S.A.V.)'in kızı Fatıma, Ebû Bekir es-Sıddık (r.a.)'a bir haber göndererek
ondan Allah'ın Medine'de ve Fedek'te Rasûlullah'a vermiş olduğu fey'den (payına
düşecek olan) mirasını istedi de Ebû Bekir -şüphe yok ki Rasûlullah (S.A.V.):
"Biz miras
bırakmayız. Bizim bıraktığımız sadakadır. Muhammed'in aile fertleri ancak şu
maldan yiyebilirler.'* buyurdu. Allah'a yemin olsun ki, Ben Rasûlullah
(S.A.V.)'in (arkada bıraktığı) sadakasından hiçbir şey'i kendi zamanındaki
halinden (başka bir hale) değiştiremem. Binaenaleyh, bu mallar hakkında
Rasûlullah ne yapmışsa ben de onu yapacağım, cevabını verdi. Ve Fatıma
aleyhisselama bir şey vermekten kaçındı.
İzah:
Buhârî, farz'ul-humus;
Müslim, cihad; Nesâî, kasemü'l-fey
Hz. Fatıma, Hz. Nebiin
vefatından sonra Hz. Ebû Bekir'e bir haber göndererek Allah'ın Hz. Nebie Medine
ile Fedekte fey olarak tahsis buyurduğu mallardan ve Hayberin beşte birinden
hissesine düşecek mirası istemişse de Hz. Ebû Bekir "Nebilerin miras
bırakmadığına, onların bıraktığı malların sadaka olduğuna" dair hadisi ve
Hz. Nebiin Hayber topraklarından ayrılan humustan ailesine düşen hisseyi
işaret ederek "Benim ailem ancak şu mallardan yiyebilir*1 buyurduğunu
hatırlatıp onun bu isteğini kabul etmemiştir. Çünkü bu mallar, kendi vefatıyla
sadakaya, dönüşmüştür. Sağlığında aile fertlerine bağışlamış olduğu Hayber
arazisinin bir kısmı ise, kendi mülkiyetinden çıktığından vefatıyle sadakaya
dönüşmemiş ve dolayısıyle yine aile fertlerinin elinde kalmış. Onların
geçimlerine tahsis edilmiştir. İmam Nevevî'nin açıklamasına göre Nebilerin
bıraktıkları malların sadaka olup miras olmamasının hikmeti "Bir Nebiin
yakınlarından birinin, onun mirasına konmak için ölümünü temenni ederek helak
olması tehlikesini önlemek ve insanların Nebileri dünyada varislerini zengin
etmek için çalışan ve bu maksatla dine davet eden kişiler olduğu vesvesesine
kapılmasına mani olmaktır. Hz. Fatıma (r.a)'nın miras istemesi hususunda iki
ihtimal üzerinde durulmuştur:
1. Babasının "Bize
mirasçı olunmaz!" hadisini te'vil etmiş kendisinin kıymetli mallarda
babasına mirasçı olamayacağını, yiyecek, giyecek ve silah gibi şeylerde mirasçı
olacağını sanmıştır. Fakat hadis-i şerifteki "Allah'ın fey olarak
verdiği...” ifadesi bu te'vil i reddeder.
2. Bazı ulemaya göre,
Hz. Fatıma'nın miras istemesi, bu hadisi duymazdan öncedir. Hz. Fatıma
vasiyyet âyetiyle ihticac etmiştir. Mezkûr âyette mirasçı bir kızsa kendisine
mirasının yarısı verileceği bildirilmektedir.[Davudoğlu Ahmed, Sahih-i Müslim
tercüme ve şerhi VIII-513.]